Friday 19 August 2011

Spreek Heer, uw dienaar luistert.

De Oosterse Kerk herdenkt vandaag de Heilige Profeet Samuel. Zijn naam in het Hebreeuws Sh'muel betekent 'God hoort'.




We lezen zijn verhaal in het naar hem genaamde oudtestamentisch boek 1 Samuel. Zijn moeder Hanna kon geen kinderen krijgen. In de samenleving van die tijd was dat een schande, een vrouw hoorde nu eenmaal zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Hanna ging hier zwaar onder gebukt. Temeer daar Pennina de andere vrouw van haar man Elkana die wel kinderen had haar hier voortdurend mee tergde.



Toen ze naar jaarlijkse gewoonte naar het heiligdom gingen, dat toen nog niet in Jeruzalem maar in Silo was, om te offeren. Stortte Hanna haar hart uit bij de Heer. Ze smeekte om een zoon en beloofde hen de Heer toe te wijden.

Het jaar daarop werd Samuel geboren. Het prachtige danklied van Hanna ( 1 Samuel 1: 2-10)doet ons denken aan het Magnificat met welk het grote gelijkenissen vertoont.



Toen de jongen gespeend d.w.z. Van de moederborst af was bracht zijn moeder hem naar het heiligdom.



Dat de jongen voorbestemd was voor grootse dingen werd toen bevestigd bij zijn roeping.



De jonge Samuël deed dienst in het heiligdom van de Heer onder het toeziend oog van Eli. In die dagen was een woord van de Heer een zeldzaamheid en een visioen kwam niet vaak voor. Op zekere dag had Eli zich te slapen gelegd op zijn gewone plaats; zijn ogen begonnen zwak te worden en hij kon niet meer zien. De lamp van God was nog niet gedoofd en Samuël lag te slapen in het heiligdom van de Heer, waar de ark van God stond.
Toen riep de Heer: "Samuël!"
Samuël antwoordde: "Hier ben ik."
Hij liep haastig naar Eli en zei: "Hier ben ik. U hebt mij immers geroepen?"
Maar Eli antwoordde: "Ik heb niet geroepen; ga maar weer slapen."
En hij ging weer terug en legde zich te slapen. Toen riep de Heer opnieuw: "Samuël!"
Samuël stond op, ging naar Eli en zei: "Hier ben ik. U hebt mij immers geroepen?"
Eli antwoordde: "Ik heb niet geroepen, mijn jongen; ga maar weer slapen."
Samuël kende de Heer nog niet; een woord van de Heer was hem nog nooit geopenbaard. En voor de derde keer riep de Heer Samuël. Samuël stond op, ging naar Eli en zei: "Hier ben ik. U hebt mij immers geroepen?"
Toen besefte Eli dat het de Heer was die de jongen riep. En hij zei tegen Samuël: "Ga maar weer slapen. En mocht Hij je roepen, dan moet je zeggen: 'Spreek, Heer, uw dienaar luistert'."
Samuël ging dus weer op zijn gewone plaats slapen. Toen kwam de Heer bij hem staan en riep evenals de vorige keren: "Samuël! Samuël!"
En Samuël antwoordde: "Spreek, uw dienaar luistert."



En luisteren deed hij. Samuel groeide op en werd profeet en rechter of richter in Israël. Tijdens zijn leven eiste het volk een koning. De eerste koning van Israël, Saul werd door Samuel zij het met tegenzin gezalfd.



Toen Saul in ongenade viel zalfde hij ook diens opvolger David wellicht de bekendste van Israëls koningen.



Troparion  toon 8



Reeds voor uw ontvangenis waart gij als een kostbare gave aan God gewijd, en vanaf uw kindsheid hebt gij hem als een engel gediend. Gij waart geroepen om de toekomst te verkondigen. Daarom roepen wij u toe, Profeet Samuel, Grote Hogepriester Gods.

No comments: